قالب تزریق پلاستیک

قالب تزریق پلاستیک جزء پرکاربرترین قالب ها در دنیاست که محصول خروجی آن انواع قطعات پلاستیک مانند اتو . جاروبرقی . تلفن و… می باشد.

طراحی قالب تزریق پلاستیک

ابتدا طراحی مدل شروع شده بعد بعد اتمام طراحی مدل و رعایت نکات طراحی طراحی مدل قالب پلاستیک مانند ضخامت کار. زاویه خروج.جلوگیری از حباب و مکش و…سراغ طراحی قالب با توجه به جنس ماده.تعداد کویت.نوع چیدمان و رعایت انواع سیستم ها مانند خنکاری.پران بندی.هم مرکز کننده.قفل.تزریق و… میرویم.

اجزا و سیستم قالب تزریق پلاستیک

اجزا تشکیل دهنده این قالب کور- کویتی – کفشک – پل – پران – صفحه پران – اسپرو – هات رانر – کشنده -قفل – قلاب و … که با توجه نوع قطعه می تواند صفحاتی اضافه شود. و همچنین یک قالب تزریق پلاستیک برای کارکرد در دستگاه تزریق از سیستم های تزریق.راهگاه.خنک کاری . پران و… استفاده می کند.

جنس قالب تزریق پلاستیک

جنس فولاد قالب با توجه به نوع قطعه و میزان ضرب و کارکرد متفاوت می باشد.

ماشین ابزار های لازم جهت ساخت قالب

شما برای ساخت قالب عملا با این ماشین ابزار ها رو به رو خواهید شد. 1-دستگاه فرز cnc 2-دستگاه تراش cnc 3-وایرکات 4-اسپارک 5-دریل

ماشین تزریق

بعد از اتمام ساخت قالب نوبت به تست و بررسی قالب و در نهایت تولید می رسد. برای این امر شما نیاز به ماشین تزریق دارید که گونه های متفاوتی بر اساس مقدار جنس لازم در حفره های شما می باشد. هر چقدر وزن جنس شما بیشتر باشد به ماشین ترزیق بزرکتری نیازمند هستید. این ماشین ها بر اساس گرم دسته بندی می شود که معروف ترین آن ها 50گرم.200گرم.یک کیلوگرم و بالاتر می باشد.

گالری تصاویر

قیمت قالب تزریق پلاستیک

ابعاد قطعه

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت قالب ابعاد کلی آن است که کاملا وابسته به ابعاد قطعه مورد نظر می باشد. هرچه ابعاد قطعه خروجی ما بزرگتر باشد طبیعتا ابعاد فولاد آن ها بزرگ تر و هزینه آن بالا تر میرود.د.

مکانیزم قالب

نوع مکانیزم قالب عامل افزایش یا کاهش متعلقات قالب اعم از کشویی.پین کج. ریل.جک.اینسرت و... می باشد.

کیفیت سطح پلاستیک

کیفیت سطح پلاستیک یکی عوامل تاثیر گذار در قیمت قالب می باشد که باعث افزایش ساعت ماشین کاری و اضافه شدن فرایند جدید مانند عملیات پولیش کاری و کروم سخت و ... می باشد.

تیراژ

افزایش تیراژ کار ارتباط مستقیم با تعداد کویت قالب و در نهایت باعث افزایش ابعاد قالب و هزینه آن می شود.

هندسه

هندسه مدل ممکن است باعث افزایش عملیات هایی مثل اسپارک.وایرکات.اسید کاری و... شود که منجر به افزایش هزینه قالب می شود.

قطعات پیش ساخته قالب

استفاده از قطعات پیش ساخته قالب باعث افزایش دقت و کاهش هزینه قالب می شود. قطعات پیش ساخته قالب شامل انواع کفشک های آماده.پین و بوش های راهنما.قفسه ساچمه.انواع فنر.پین پران.انواع هات رانر و … می باشد.
از شرکت های خدمات دهنده در این زمینه می توان به ستاک.ارس زنجان.هایکو و… اشاره کرد.

آنالیز قالب تزریق پلاستیک

خدمات آنالیز قالب تزریق پلاستیک

آنالیز انواع قالب های تزریق پلاستیک با نرم افزار پرقدرت MOLD FLOW

آنالیز قالب مانند تمام فرایند های آنالیز مزیت های خود را دارد و در بسیار از قالب هایی محصول خروجی آن ها کپی نیستند و یا دارای دیواره های بسیار نازک و ضخیم استفاده از آن بسیار حائز اهمیت می باشد. 

 

مراحل کار قالب تزریق پلاستیک

مراحل قالب تزریق پلاستیک

گیره بندی قالب

در اولین مرحله قالب تزریق پلاستیک از قسمت کفشک به گیره دستگاه تزریق پلاستیک متصل می شود.

تزریق

مقدار مشخصی مواد مذاب (شات) که از ویسکوزیته و دمای مناسب برخوردار است تحت فشار بالا وارد حفره های قالب می شود.

خنک کاری

مواد مذاب با تماس به قسمت سرد قالب منجد شده و برای جلوگیری از جمع شدن مواد فشار بالایی به آن اعمال میگردد.

پران

در این مرحله با جداشدن نیمه متحرک قالب قطعه توسط سیستم پران به بیرون از قالب هدایت می شود پران قطعه با توجه نوع سیستم آن متفاوت می باشد. یعنی می توان توسط میل پران یا صفحه (کف پران)-کج پران و... به بیرون هدایت شود.

سیستم قالب تزریق پلاستیک

انواع سیستم های قالب تزریق پلاستیک

گیره قالب تزریق پلاستیک

سیستم گیره بندی

گیره قالب

در شروع کار قبل از هر کاری باید قالب به دستگاه تزریق پلاستیک بسته شود. یکی از کاربرد های کفشک ها قالب برای بستن قالب روی دستگاه می باشد که برای این منظور کفشک قالب را طرفی 25 میلیمتر بزرگتر از بلوکی زیرین برای بستن رو بند دستگاه در نظر می گیرند یا به اندازه 25 میلی متر دیواره جانبی بلوکی گود می کنند.

میل راهنما و بوش

سیستم متمرکزکننده

میل راهنما و بوش و حلقه متمرکزکننده

یکی از مهم ترین اجزا قالب میل راهنما و بوش و حلقه مرکز کننده است که وظیفه آن ها این است که قالب در مسیر عمود و بدون انحراف بازی کند و در صورت عملکرد نا مناسب این اجزا مشکلاتی از قبیل ساییدگی و شکستگی قالب و توزیع نا مناسب مواد که منجر به اختلاف ضخامت می شود را نام برد. حلقه مرکز کننده وظیفه هم مرکز کردن بوش تزریق قالب و نازل دستگاه را دارد.

سیستم تغذیه قالب پلاستیک

سیستم تزریق و تغذیه

اسپرو-راهگاه-گیت

اسپرو و راهگاه و گیت وظیفه دریافت مواد و هدایت به درون حفره های قالب را دارند.بدین صورت که ابتدا مواد از نازل دستگاه وارد بوش اسپرو می شود سپس وارد راهگاه و سپس به گیت رسیده و بعد از آن وارد حفره اصلی قالب می شود.شکل راهگاه و گیت کاملا به نوع قطعه و تعداد کویت قالب وابسته می باشد. وظیفه راهگاه هدایت مواد در مسیر درست در سطح قالب می باشد و وظیفه گیت انتقال صحیح مواد به داخل حفره می باشد که هر کدام شکل های متفاوتی بر اساس نیاز می توانند داشته باشند.

سیستم خنک کاری قالب پلاستیک

سیستم خنک کاری

خنک کاری

وظیفه این سیستم کاهش دما مواد و قالب است. که باعث شکل دهی و دستیابی به قطعه نهایی می باشد. خنک کاری قالب با روش های متداولی انجام می شود که مرسوم ترین آن ها خنک کاری قالب با روش میله ای و رادیاتوری می باشد.در روش میله سیال خنک کننده که معمولا آب می باشد وارد مغز قالب شده و طرف دیگر خارج می شود و در نهایت با گرفتن گرمای قالب آن را خنک می کند.در روش رادیاتوری خنک کاری از سطح انجام می شود که معمولا برای قطعات مسطح استفاده می شود.

پران قالب پلاستیک

سیستم پران

پران

سیستم پران وظیفه جدا کردن قطعه از قالب را دارد که این سیستم بسته به نوع پران شامل میل پران-صفحات پران-پس پران و فنر و ... می باشد. نوع پران بستگی به نوع قطعه انجام می شود . مانند میل پران-کف پران-کج پران و ... می باشد. میل پران متداول ترین روش پران حساب می شود در مرحله بعد در بسیار از قطعات پلاستیکی از کف پران استفاده می شود که حسن آن نبود اپر میل پران روی قطعه می باشد البته هر قطعه ای را نمی توان کف پران کرد در صورتی که هندسه قطعه مورد این اجازه را به بدهد مجاز هستیم از این روش استفاده کنیم. کج پران در قطعاتی که زاویه منفی در قسمت پران آن ها وجود دارد استفاده می شود.

انواع ترموپلاست های مورد مصرف در تزریق پلاستیک

پروپیلن

PP
  • مقاومت کششی بالا
  • ارزان و در دسترس بودن
  • مقاومت شیمیایی خوب
  • ضریب انبساطی حرارتی بالا
  • تمایل به اکسیده شده
  • قابل اشتعال

پلی‌ وینیل کلراید

PVC
  • نسبتا ارزان
  • مقاومت عالی در برابر آب
  • پایداری ابعادی خوب
  • دانسیته نسبتا بالا
  • تحمل گرمایی کم
  • ضعیف بودن در برابر اسید

آکریلونیتریل بوتادین استایرن

ABS
  • دی الکتریک بودن
  • سختی سطح
  • مقاومت شیمیایی خوب
  • نقطه ذوب پایین
  • ضعیف در برابر اشعه UV
  • روندگی کند در قالب

پلی آمید

PA
  • رنگ پذیری آسان
  • خواص مکانیکی بالا
  • مقاوم در برابر اشعه UV
  • شکننده
  • جذب رطوبت و تورم
  • حساسیت در برابر شکااف

پلی کربنات

PC
  • شفافیت بالا
  • مقاومت ضربه بالا
  • پایداری حرارتی
  • عدم مقاومت در برابر آمونیاک
  • خش پذیری
  • دودزا بودن در صورت اشتعال

هوستافوم

POM
  • استحکام بالا
  • مقاومت سایشی
  • جذب کم رطوبت
  • ترشح گاز سمی هنگام تجزیه
  • مقاومت پایین خراشیدگی
  • مقاومت کم مقابل اسید و باز

انواع مکانیزم کشویی قالب تزریق پلاستیک

مکانیزم کشویی قالب پلاستیک

فنر و گوه ای

جک هیدرولیک و بادی

پین کج و گوه ای (فنر داخلی)

پین کج و گوه ای (فنر خارجی)

کشو مخفی

سایر

مکانیزم کشو و گوه ای قالب تزریق پلاستیک

فنر و گوه ای

فنر و گوه ای

این سیستم مکانیزم جز ساده ترین مکانیزم حرکت کشویی داخل قالب تزریق پلاستیک می باشد.

در این سیستم حرکت بسته شده (رفت) کشویی به وسیله گوه انجام می شود و حرکت باز شدن قالب (برکشت) به وسیله فنر انجام می شود.

نکته قابل ذکر این است که این روش موقعی استفاده می شود که کورس حرکتی کشویی کم باشد. و نکته دیگر استفاده از فنر مناسب جهت برگشت می باشد به عبارت دیگر فنر باید طوری انتخاب شود که هم نیرو لازم جهت برگشت کشویی داشته و هم کورس جمع شونده مناسبی داشته شود.

مکانیزم جک هیدرولیک کشویی

جک هیدرولیک و بادی

جک هیدرولیک و بادی

این سیستم مکانیزم در مواقعی استفاده می شود که کورس حرکت کشویی زیاد باشد و یا محدودیتی در استفاده از سیستم های دیگر باشد.

در این مکانیزم حرکت رفت و برگشت هر دو به وسیله جک انجام می شود که با توجه کورس و قدرت مورد نیاز از انواع جک های بادی و هیدرولیک استفاده می شود.

پین کج و کشویی فنر داخلی

پین کج و گوه ای

(فنر داخلی)

پین کج و گوه ای (فنر داخلی)

این روش جز معمول ترین مکانیزم های مورد استفاده در کشویی می باشد.

در صورتیکه مقدار کورس لازم بین 20 تا 50 میلیمتر باشد این در روش مناسب می باشد. در این مکانیزم بسته شدن کشویی (رفت) به وسیله پین کج و گوه انجام می شود و برگشت توسط فنر انجام می پذیرد. وظیفه گوه تنظیم نمودن کورس کشو و جلوگیری از پس زدن قالب و تاب برداشتن پین کج می باشد.

پین کج و کشویی فنر خارجی

پین کج و گوه ای

(فنر خارجی)

پین کج و گوه ای (فنر خارجی)

این مکانیزم با مکانیزم قبلی از نظر عملکرد کاملا مشابه می باشد با این تفاوت که سیستم فنربندی در خارج از قالب تعبیه می شود.

در مواقعی از روش استفاده می شود که فنر مورد نیازمان را نمیتوان داخل قالب تعبیه کرد و نقطعه قوت این روش تعویض راحت فنر و نقطه ضعف آن بزرگ شدن قالب می شود.

کشویی مخفی

کشو مخفی

کشو مخفی

این مکانیزم با مکانیزم قبلی از نظر عملکرد کاملا مشابه می باشد با این تفاوت که سیستم فنربندی در خارج از قالب تزریق پلاستیک تعبیه می شود.

در مواقعی از روش استفاده می شود که فنر مورد نیازمان را نمیتوان داخل قالب تعبیه کرد و نقطعه قوت این روش تعویض راحت فنر و نقطه ضعف آن بزرگ شدن قالب می شود.

چرابه ما اعتماد می کنید؟

ماموریت ما

ماموریت ما طراحی و مدلسازی انواع قطعات و قالب های صنعتی همراه با ایده های نو حاصل از تجربیات این مجموعه و همراهی و پشتیبانی شما از اولین فرایند ساخت تا تا تولید نهایی قطعه مورد نظر شما و جلوگیری از هر گونه خرابی که باعث ضرر و زیان متقاضی ممکن است رخ دهد می باشد.

امنیت

یکی از قوانین این مجموعه امنیت کار مشتری و سکرت بودن فایل ها و قطعات می باشد. به همین منظور تمامی عکس های سایت از سایت های خارجی جمع آوری شده است و همچنین تمامی قطعات در دفتر طراحی دور از دسترس دیگران نگه داری می شود.

کیفیت و سرعت

یکی از نقاط قوت این مجموعه به کار گیری از تعداد زیادی طراحان مجرب می باشد که باعث می شود کار شما در اسرع وقت و با بهترین کیفیت به دستتان برسد.

آنالیز

از دیگر نقاط قوت این مجموعه استفاده از انواع آنالیز ها پلاستیک و دایکاست با نرم افزار های MOLDFLOW-PROCAST می باشد

مدیریت مجموعه

خدمات طراحی قالب تزریق پلاستیک
480
پروژه های انجام شده
7
پروژه های در حال حاضر
175
مشتریان
خدمات قالبسازی قالب پلاستیک

زمان طراحی با توجه به نوع محصول و نوع قالب متغیر می باشد اما به صورت میانگین 2 الی 3 روز زمان می برد.

این مجموعه در زمینه طراحی فعالیت دارد اما در خصوص ساخت امکان مشاوره ساخت و معرفی به سازندگان معتبر وجود دارد.

به طور متوسط بین 1 تا 2 میلیون تومان

لطفا تمام اطلاعات مربوطه اعم از عکس-فیلم-انواع سمپل و …. را در فایل ZIP ارسال کنید 

سفارش قالب پلاستیک

    دسترسی سریع